Köpvillkor

 

Priser

Alla priser på Bricmate.se är angivna i svenska kronor (SEK) och är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.

 

Frakt

Vi levererar inom Sverige. 

Fraktkostnad inom Sverige är 363 kr/paket (upp till 4 paket) eller 1331 kr/pall.

Lossningsavgifter kan tillkomma t.ex. vid behov av hjullastare eller kranbil.

Beroende på vilken typ av varor som du har beställt blir varorna levererade till din hemadress, ditt närmaste ombud eller företagsadress (företagspaket).

 

Beställning

Efter beställning bricmate.se får du en orderbekräftelse via den e-postadress du har uppgett.

Vid eventuella felaktigheter i t.ex. pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Du kommer informeras via e-post eller telefon och har då möjlighet att acceptera förändringen eller avbeställa din vara. Om det skulle visa sig att någon av dina beställda varor mot förmodan inte går att leverera, återbetalar vi varuvärdet samma dag vi skickar de övriga varorna.

Vi polisanmäler alla bedrägeriförsök och falska beställningar och bricmate.se förbehåller sig rätten att häva köpet om detta befaras.

Personer under 18 år måste ha målsmans tillstånd att beställa.

 

Betalning

bricmate.se erbjuder följande betalningsalternativ;


Klarna:

- Klarna Pay Later, Klarna Pay Now & Klarna Slice It.

Se aktuella villkor på https://www.klarna.com/se/villkor/.
 

 

Leverans

bricmate.se har ett tredjepartslager. Det ligger utanför Hässleholm och därifrån levererar vi direkt till våra kunder.

När en vara har lämnat lagret går det normalt sett inte att ändra leveransadress. I vissa fall är det möjligt att ändra leveransadress mot en kostnad. Därför ber vi dig vara noga med att fylla i korrekt leveransadress vid orderläggning.

 

Hemleverans 

Din beställning från leverantör till dig skickas vanligtvis med Schenker eller DHL. Skrymmande varor skickas till din hemadress och leverans sker då dagtid i olika bestämda tidsintervaller mellan kl. 7.00-16.00 (beroende på var transportören befinner sig). Du blir telefonaviserad en dag innan eller i vissa fall samma dag som leverans för bokning av utkörningstid. Transportören lämnar normalt en ungefärlig leveranstid och det kräver att en mottagare kvitterar godset. För dig som bor i lägenhetshus levereras dina varor till porten, för dig som bor i villa levereras varorna vid tomtgränsen. OBS! bärhjälp upp i trappuppgång eller liknande ingår ej. Vi samarbetar med ett flertal speditörer och kan dessvärre inte styra över deras leveranstider och kördagar.

Vid leveranser till svårframkomliga ställen (t.ex. öar utan broförbindelse eller ordentliga vägar) kan vi tyvärr inte garantera att varan kan levereras direkt till din dörr. Saknas broförbindelse betyder detta att varan lämnas på utlämningsställe eller godsterminal på fastlandet. Gäller också då varor ska skickas i retur.

 

Leveranstid

Vår ambition är att erbjuda så snabba leveranser och att ange så korrekta leveranstider som möjligt på vår hemsida. Varor som finns lagerförda hos bricmate.se levereras oftast inom 2-5 dagar. Observera att dessa leveranstider anger när varan beräknas lämna vårt lager.

Vid eventuell restnotering eller tillfällig slutförsäljning kan leveranstiden bli längre. Du erhåller alltid ett besked om leveranstid per e-post eller telefon.

I samband med leverans kommer du att bli aviserad av fraktbolaget.

 

Mottagande av varor - transportskador eller felleverans

Du ska snarast efter att du mottagit varorna, kontrollera att emballagen är hela och utan synliga skador. Vi rekommenderar att du också tar bort varans emballage direkt efter mottagandet. Anmäl synliga skador, eller om du fått fel produkt eller fel antal, direkt till chauffören.

Notera skadan/felet på fraktsedeln innan du kvitterar ut varan. Om du upptäcker skada på emballage eller vara är det viktigt att du tar bild av skadan. Bilddokumentation av skadan är nödvändig för att hantera ärendet.

Om du upptäcker skada, fel produkt eller fel antal på din order kontaktar du kundtjänst inom 3 dagar från det tillfälle att varan togs emot. Vi rekommenderar även att du som kund anmäler skadan till respektive fraktbolag.

Om skada har uppstått så får du under inga omständigheter använda produkten. Du skall också spara emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. bricmate.se friskriver sig kostnader som uppkommer för omkostnader av detta slag.

 

Ångerrätt i 14 dagar

Enligt "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" har du som kund alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att du behöver uppge någon speciell anledning. Du bör anmäla att du ångrar ditt köp skriftligen så att det finns bevis för att du gjort det i rätt tid.

Enligt lagen ovan finns det dock bestämmelser som begränsar ångerrätten. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Om du är osäker på vilka varor som omfattas av ångerrätten så ring eller mejla vår kundtjänst. Lagen gäller för privatpersoner men inte näringsidkare.


Tänk på att du är försiktig när du hanterar varan så du slipper värdeminskningsavdrag, se mer under nästa stycke ”Returer”.

Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten.

 

Returer

Du har som kund rätt att undersöka varan innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt då varan ska returneras i väsentligen oförändrat skick och i originalförpackning. Varan ska också returneras komplett om inget annat blir överenskommet mellan parterna och inom 14 dagar från det att du anmälde ditt ångrade köp. Varan ska returneras på samma sätt som den levererades. Det vill säga om den levererades på pall så ska den även returneras på pall. Kund står för returfrakten och ansvarar för att varan är tillräckligt paketerad för att minimera risk för fraktskada och levereras till rätt adress.

Om varan befinns vara i väsentligen förändrat skick kan värdeminskningsavdrag komma att göras. Bricmate.se kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.

Spara alltid följesedeln och kvittensen på leveransen tills returen är godkänd av bricmate.se.

Innan en retur måste du alltid kontakta vår kundtjänst för att få beslut om vart varan skall skickas samt få returen godkänd.


Ska varan returneras på pall så kontakta vår kundtjänst för prisuppgift.

Om du väljer att inte skicka varan med våra eller våra leverantörers fraktetiketter är det viktigt att paketet skickas som Företagspaket. Om detta inte sker tar vi ut en returhanteringskostnad på 495:- då vi själva måste hämta ut paketet hos ett ombud. Tänk på att avsändaren skall vara samma person som har lagt ordern. Detta för att vi ska kunna hantera ditt ärende snabbare.

Inga paket löses ut mot postförskott eller efterkrav.

Vid godkänd retur sker återbetalning senast 14 dagar efter att bricmate.se har mottagit meddelandet eller erhållit varan. Återbetalningen sker dock inte innan varan har kommit åter eller tills dess bevis på att varan har återsänts. Eventuell expeditionsavgift återbetalas ej vid retur.

 

Vid outlöst leverans returneras varorna automatiskt till oss. Vi debiterar då för returfrakt och returhanteringskostnad.

 

 

Reklamationer

Reklamationsrätt gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller således inte normalt slitage eller åldrande.

Om varan är felaktig så rekommenderar vi att du reklamerar så fort som möjligt. Kontakta kundtjänst och ange på vilket sätt som du anser varan vara felaktig. Ha också varans artikelnummer och ditt ordernummer till hands. Kundtjänst beslutar om åtgärd, reparation, byte eller i vissa fall kan prisavdrag göras.

Vid retur ska helst originalemballaget användas. Du som kund är ansvarig för eventuella risker (transportskador/förluster) som kan uppstå i samband med returfrakten. För en vara som konstateras vara felaktig eller felexpedierad, betalar vi returfrakten.

Vi löser ej ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav.

Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans.
Vid reklamation sker återbetalning senast 14 dagar efter att bricmate.se har mottagit meddelandet eller erhållit varan. Återbetalningen sker dock inte innan varan har kommit åter eller tills dess bevis på att varan har återsänts.

 

Kakel, klinker och kvartskomposit är naturmaterial, avvikelser i färg, form och nyans kan därför förekomma. Detta innebär att levererade plattor kan skilja sig i utseende från tidigare visade prover eller bilder på internet/tryckmaterial. Dessa avvikelser utgör i sig ingen grund för reklamation. Innan montering ska en noggrann mottagningskontroll genomföras för att kontrollera eventuella storleks- och nyansskillnader, att rätt mängd och typ av varor är levererade och att inga skador har uppstått under leveransen. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat detta. Reklamation av estetiska skäl efter montering godkänns ej.

 

 

Allmänna villkor

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och förbehåller oss rätt till prisändring utan föregående avisering.

Vi förbehåller oss för eventuella fel i skrift på sidan gällande leveranstid, pris och produktinformation. I de fall fel uppdagas informeras kunden alltid om detta. Kunden har då sin fulla rätt att annullera eller ändra sin beställning. Färgavvikelser på produkter kan förekomma p.g.a. att färgåtergivning på olika bildskärmar varierar.

Personer under 18 år måste ha målsmans tillstånd att beställa.

Vi kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid en eventuell tvist.